Nyt on hiljaista.... Viimeiset vieraat lähtivät juuri lentokentälle. On aika tehdä töitä. Mitenkähän tässä pystyy keskittymään, kun on niin hiljaista?

Aikamoista hulinaa on ollut. Viikko sitten lapsenlapset olivat vielä täällä ja Marlis, Pariisin sisko, tuli kylään. Saksan tytär Lena oli jo täällä ystävättärensä Monikan kanssa. Tytöt asustivat vierashuoneessa, Marlis valtasi työhuoneen, Didi meni "koppiin" nukkumaan ja minä nukuin lasten ja koiran kanssa meidän makuuhuoneessa. "Koppi" on meidän lämmin ulkovarasto, jossa on vanha vuodesohva ja paljon roinaa.

Teimme lasten kanssa "sänkyennätyksen"! Lapset nukkuivat sikin sokin meidän sängyssä ja minä nukuin poikittain jalkopäässä. Lopuksi Mustikka-koira hyppäsi myös sinne. Ihan hyvin mahduimme ja oli kodikasta. Suurimman tilan vei Kolmonen, elokuussa 2-vuotias. Hän nukkui välillä poikittain, välillä pitkittäin. Mustikka nuoleskeli hänen pikku varpaitaan, kun ne osuivat Mustikan kuonon eteen. Lapset lähtivät viime perjantaina.

Maanantaina lähti Marlis ja sain taas työhuoneen käyttööni. Tytöt viettivät eilen päivän Helsingissä. Minun oli tarkoitus tehdä töitä, mutta ei siitä mitään tahtonut tulla. Pyykkiä on valtavasti ja kaikki paperit ovat sekaisin. Puutarha rehottaa. Päiväni meni tehden vähän sitä sun tätä, muttei töitä. Jonkun verran sain järjesteltyä papereita. Tänään pitäisi sitten tehdä työt siihen malliin, että voimme lähteä huomenna mökille.

Kauas jäi viime kesäinen haaveeni, että vietän koko heinäkuun mökillä. Nyt voin olla siellä vain puolitoista viikkoa. Sitten on taas palattava kotiin töitä tekemään. Rakas entinen mieheni menee mökille vaimonsa kanssa. Kun erosimme, emme kumpikaan halunneet luopua yhteisestä luomuksestamme, mökistä. Päätimme pitää sen yhteisenä ja jakaa vuorot. Tänä vuonna minulla on parittomat kuukaudet ja hänellä parilliset. Hän antoi minulle tänä kesänä juhannuksen, joten annoin hänelle heinäkuun viimeisen viikon. Syyskuu olisi taas minun vuoroni, mutta silloin olen Saksassa. Enpä tiedä taas, koska pääsen mökille käymään. Ja niin monta hommaa ja askaretta on siellä kesken. Pikkusieppoakaan en ole vielä tänä kesänä nähnyt.

Onneksi nyt sataa. Voin keskittyä töihin. Puutarha ei houkuttele pistämään sormia multaan.