Mistähän johtuu, että kun menen lenkille metsään kiikareiden kanssa, ei ole mitään katseltavaa? Sitten taas jos en ota kiikareita mukaani metsä on täynnä tunnistamattomia lintusia.

Näin on käynyt nyt yli viikon ajan minulle. Olen roikuttanut isoja ja hankalia (ja huonoja) kiikareita mukanani. Olen toivonut näkeväni uusia lintulajeja tai muuttolintuja. Ei mitään ole näkynyt. Metsä on ollut hiljaa. Tuuli vain suhisee puissa. Sitten olen jättänyt kiikarit kotiin. Eikös heti ruvennut tapahtumaan!

Yhtenä päivänä jo melkein illansuussa kävelimme Mustikan kanssa metsätietä pitkin. Tulimme hakkuuaukion luo. Mustikka rupesi haukkumaan vimmatusti. Katsoin aukion toiseen reunaan ja näin siellä jotain valkoisia, pystyssä oleviä häntiä, jotka viipottivat metsän reunassa. Luulin ensin, että joku on siellä isojen koirien kanssa. Sitten hännät häipyivät näkyvistä. Elukat laskivat häntänsä alas, jähmettyivät paikoilleen ja tuijottivat meitä. Ne olivat valkohäntäpeuroja. En tiedä niille muuta nimeä, mutta muistan nuorena kuulleeni, että niitä oli istutettu jonnekin Laukon kartanon alueelle. Laukon peuroiksikin olen kuullut niitä kutsuttavan.

Peuroja oli viisi. Ne seisoivat kuin patsaat paikoillaan ja tuijottivat meitä. Minäkin tuijotin niitä ihan hiljaa. Mustikka lopetti haukkumisen ja jäi istumaan maahan viereeni. Seisoin varmaan kymmenen minuuttia paikallani. Mustikka kyllästyi ja nuuski jotain lähistöllä. Sitten lähdin hiljalleen kävelemään eteenpäin ja pois peurojen näköpiiristä. Olin ehkä viitisen minuuttia poissa ja palasin takaisin. Siellä ne vielä patsastelivat. Alkoi jo hämärtää ja niitä oli vaikea nähdä. Nyt olisi tarvittu kiikareita.

Jonkin aikaa siinä vielä tuijottelimme toisiamme ja sitten ne päättivät lähteä pois. Ne juoksivat "peräpeuraa" metsän suojaan. Viisi niitä oli.

Yhtenä kiikarittomana päivänä lähti noin seitsemän isoa lintua samaiselta hakkuuaukion paikalta lentoon. Enhän minä tunnistanut niitä. Olisi tarvittu kiikareita. Tänään samat linnut olivat myös siellä. Lähtivät lentoon isosta yksinäisestä koivusta. Taisivat olla jotain kanalintuja. En tiedä. Kiikareilla olisin saanut selvää.

Onneksi sentään tunnistin yhden punarinnan, joka lähti lentoon puun oksalta. Se oli niin lähellä, ettei kiikareita tarvittu.