1244025999_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Jopista minun on pitänyt kertoa pitkän aikaa, mutta en ole saanut aikaiseksi. Jopi on meidän pihapiirissä kulkeva orava, jolta puuttuu toinen jalka. Hyvin se silti näyttää parjäävän.

1244026096_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

En ole varma Jopin sukupuolesta, mutta kutsun sitä Jopiksi. Meidän pihalla käy tällä hetkellä ainakin viisi oravaa syömässä pähkinöitä oravanruokintapöntöstä. Kurret osaavat avata kannen ja ottaa sieltä pähkinöitä. Niinkuin kuvasta näkyy meidän terassin kaide on aina likaisen näköinen, kun kurret kuorivat pähkinöitä siinä. Ruskea väri ei lähde pesemälläkään pois. Ei haittaa.

Tämän Jopin huomasin joskus lopputalvella. Se oli vähän arka ja odotteli vuoroaan syrjässä. Toiset kurret ajoivat sen pois. Kiinnitin huomiota, että se ei päässyt kovin hyvin kiipeämään puuhun. Se kuljeksiikin etupäässä maassa.

Kuvanottohetkellä tomera kurremamma ajoi Jopin pois, mutta säikähtikin sitten minua. Kurremamma luikki jonnekkin metsään. Jopi sai oivan tilaisuuden tulla pähkinäpöntölle. Se katseli minua ensin pitkään, mutta uskalsi kuitenkin ottaa kannen alta pähkinöitä. Sain olla melko lähellä sitä. Välillä se taas katseli minua ja jatkoi mutusteluaan. Juttelin sille ja se näytti olevan rauhallinen. Kurremamma ei uskaltanut tulla takaisin, vaan antoi Jopin syödä rauhassa.

Jopi näyttää ketterältä juostessaan metsässä, mutta en ole onnistunut näkemään sitä puussa. Se tulee aina jostain puun takaa ja tarkkailee pähkinäpöntön tilannetta. Kun se juoksee pitkin aitaa kuuluu kopina sen katkenneesta jalasta. Ei sillä puujalkaa ole, mutta luu kopisee puuta vasten.

Jopista on tullut minun suosikkini. Toki tykkään muistakin oravista, mutta annan Jopille erivapauksia. Jos Jopi on tulossa ajan toiset kurret sivummalle. Me katselemme toisiamme usein pitkään. Meillä on "suhde". Hymy

En tiedä miten Jopin jalka on mennyt poikki, mutta olen iloinen, että se on selvinnyt siitä kunnialla!